h1

rada şi pietrele despre libertate

05/02/2009

Ieri văzusem la Dragoş Bucurenci o fotografie a unui tablou care mi-a continuat ideea de libertate din articolul despre Lindbergh, însă privit din punctul de vedere al libertăţii unei femei, a libertăţii culturale în special.
E vorba despre Mistery and Melancholy of a Street al metafizicului Giorgio de Chirico (cum se autointitula artistul),

 Mystery and Melancholy of a Street by Giorgio de Chirico

Mystery and Melancholy of a Street by Giorgio de Chirico

tablou care mă duce cu gândul la libertatea femeii ca stadiu la care se ajunge prin imaginaţie.
Am închegat câteva versuri pe baza acestei idei şi sub influenţa culorilor…dar şi sub amprenta Radei din Şatra, căci în timp ce meditam asupra tabloului de mai sus, Andi ne descosea despre mici secrete culturale… mărturisind că sunt sensibilă la adevărata cultură de şatră, muzica şi dansurile din interior mă prind cu gust de libertate, mi-am dat seama că Rada
Rada (Svetlana Toma din Şatra 1975)

Rada (Svetlana Toma din "Şatra" 1975)

se integrează perfect în misterul străduţei lui de Chirico şi în poemul meu.

rada vorbeşte pietrelor

îmi creşteau aripi de copil
le plimbam pe străzi
cu gust de melancolie
cu miros de mister

drumul spre viitor / galben
primul meu răsărit de soare
era neted ca palmele
doar umbra unei femei îi păta pe alocuri strălucirea

la stânga
inocenţa zidurilor
îmi vorbea în şoapte
despre cât de albe sunt visele
la dreapta
umbrele se jucau
de-a v-aţi ascunselea cu realitatea

am învăţat să învârt
aripile
prin secunde
prin soare
până topeam căldura în cuvinte:
„visul este zborul spre libertate”

Rada pentru mine e simbolul femeii care se luptă cu femeia şi care se simte liberă indiferent de piedicile pe care le întâlneşte, fie ele de natură intrioară sau exterioară. Rada e femeia liberă care visează şi abundă în imaginaţie. Rada mea e Rada din filmul „Şatra” (1975) de Emil Loteanu
Iar libertatea la feminin este un vis despre cum se zboară printre mistere în cuvinte.
FIecare avem o Rada a noastra. Pentru voi care e femeia care ştie să viseze şi să se elibereze prin imaginaţie cel mai bine de ea însăşi şi de demoni?

6 comentarii

  1. Acum nu mai am nici un dubiu că îți plac misterele Șatrei🙂
    Baftalo


  2. asta inseamna ca si eu sunt un pic de Rada😉


  3. Androverdan drukos nane
    mri pirani sukar nane
    lholi phabaj precinava – hop, hop, hop
    jepas tuke, jepas mange hop, hop, hop
    Taj la, la, laj – Taj la, la, laj – hop, hop, hop
    jepas tuke, jepas mange hop, hop, hop

    andi kusturica şi bregovic m-au şcolit bine🙂

    cristinutza aşadar am gasit o a doua Radă🙂
    cine mai aduce femei libere şi visătoare ?


  4. […] o felie de viaţă « rada şi pietrele despre libertate trei păsări pline cu fericire 06/02/2009 Astăzi fac o trecere de la libertatea Radei […]


  5. […] la Balthus un mister care aminteşte de Chirico, pe care l-aţi mai întâlnit în lumea Galei, la intersecţia dintre pictură şi poezie şi pe care îl putem vedea şi în Jeune fille à la fenêtre sau în Le passage de commerce Saint […]


  6. […] la Balthus un mister care aminteşte de Chirico, pe care l-aţi mai întâlnit în lumea Galei, la intersecţia dintre pictură şi poezie şi pe care îl putem vedea şi în Jeune fille à la fenêtre sau în Le passage de commerce Saint […]



Lasă un răspuns

  • cadran

    Februarie 2009
    L M M M V S D
    « Ian   Mar »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    232425262728  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Februarie 2009
    L M M M V S D
    « Ian   Mar »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    232425262728  
