h1

cutremurul din 4 martie 1977 şi artiştii noştri de „dincolo”

04/03/2009


Poate unii vă aduceţi aminte, alţii poate ştiţi de la cei care au trecut prin acele spaime, în data de 4 martie 1977, la ora 21 şi 21 de minute, România a fost zguduită de un cutremur cu intensitatea de 7,3 grade pe scara Richter, care în mai puţin de un minut a facut 1.500 de victime, dintre care 1.200 numai în Bucureşti şi aproximativ 11.000 de răniţi în toată ţara.

cutremur-1977

cutremur-1977


Printre cei care au pierit în cutremurul din 77 se află nume mari ale artei româneşti:
Toma Caragiu

A. E. Baconski
Imn catre necunoscuti

Am trait intotdeuna printre oameni umili,
Necunoscuti si mereu contopiti in multime,
Mari si mici, veseli si tristi, urati si frumosi,
Cutezatori si vesnic nelinistiti ca plopii,
Cu pieptul larg intampinand furtunile,
Sau melancolici visand la pierdutele umbre,
Dormitand intre vaga parere de rau
Pentru cele ce n-au fost sa fie
Si calmele sperante viitoare.
Lor le-am fost flaut deznadajduit,
Tulnic de seara lina si fluiera nebuna ;
Razand si plangand, asteptand primavara,
Ghicind ziua dupa formele norilor,
Intorcandu-ma in amurg pe stradute obscure,
Din anii mei o parte i-am petrecut cantand
Imnuri domoale de slava.

Am trait intotdeuna printre oameni umili,
Cei care-nalta orase si schimba temeliile lumii –
Dupa ei vesnic umbla vantul si ploaia
Sarutandu-le urmele. Cu funtea inclinata,
In fata lor marturisindu-mi darul,
Nu strig cuvinte goale, ci-as vrea sa-i simt trecand
Prin visul meu ca printr-un camp deschis
Cu neinsalatoare orizonturi,
Sa treaca mereu chiar daca nu-si vor da seama
Ca merg printr-un tinut ce le apartine.
Numele meu sa treaca intreg asupra lor,
Sa raman ca fantana pierduta in ses,
Pe care nu stii niciodata cine-a zidit-o,
Singura intre cativa ulmi ori salcami,
La rascrucile vremii.
Temei de plans sa nu-i fiu nimaniu,
Ci pururi sa fiu unde sunt – unde-am fost totdeuna,
Prin lume cantaret ratacitor.

Inainte de vreme carunt ca o salcie,
Stau in amiaza zilei uimit de-atata soare,
Si ma intorc mereu pe unde-am fost,
Printre cei fara nume,
Si singur ma confund cu fiecare.
Doina Badea
Al. Ivasiuc, Corneliu M Popescu, Mihaela Mărăcineanu
Alexandru Bocăneţ

Daniela Caurea
XX
poezie [ ]
Volumul „Adalbert Ignotus”, Junimea,1977

Don Quijote, călare pe-o singură
frunză, cutreieră anotimpul,
jurând că nu se mai împarte
cu nici o femeie, se biciuie seara
cu iasomie şi cu fier îndulcit
cu ienupăr, lecuindu-şi în ciubere
cu lapte superbele-i picioare de sticlă. I se urcă racii pe unghii,
în sânge, şi el jură
mai departe castitatea cuibului
său cu paie ferecate-n lacrimă
de nesomn. Curetzane spăşite
vin să-i cureţe aerul şi vântul
de orice fir de aripă, ce-ar putea
să-i rupă plămânii, luminându-i
auzul şi mersul cu neînflorită
goliciunea lor şi cutreierând
câmpiile cu mult prea verde
senin, cântându-i poemele lui
de poet androgin.
În seara aceasta aş vrea să ne gândim cu toţii la ei un minut, în semn de dragoste faţă de ceea ce au lăsat în urma lor, de tristeţe că nu mai sunt aici să ne bucure ochii cu alte diamante…cuvintele sunt de prisos

cutremurul din 1977 arhiva tvr

11 comentarii

  1. imi place mult articolul


  2. mercic sorina🙂


  3. chiar astazi m-am gandit la tine cand am ajuns pe site-ul http://www.radio3net.ro am dat acolo de artistii care au o legatura cu ziua de astazi. Acum nu mai gasesc locul😦
    si fiindca in ultima poezie e vorba de Don Quijote uite ceva care sigur o sa-ti placa


  4. merci cristinutza
    esti pe acelasi gand cu manon🙂
    ea are un post cu ada milea😉
    pe radionet nu gasesc nici eu😦


  5. gala am gasit
    dar vad ca se schimba in fiecare zi😦🙂
    ti-am trimis pe mess😉


  6. grazie cristinutza😉


  7. Buna ziua , Gala!
    In sfarsit am ajuns.
    Trista ziua de ieri- atatea stele luate de pe pamant si asezate in lumea lor nemuritoare. Cateva imi erau foarte cunoscute, din cartile citite si din muzica. Sa le fie odihna vesnica si linistita!
    Am pe undeva: Fluxul memoriei- il caut si am sa recitesc
    .. am imprimata vocea unica a lui Amza, am in minte niste scene din ” Pasarile”, mi-l amintesc pe Alexandru Bocanet cu superbele duminici. Cine poate uita vocea Doinei Badea?
    Ne-au daruit sufletul lor, talentul si frumusetea….
    Sa ai o zi frumoasa!


  8. Multumesc de vizita. Se pare ca si tu ai articole interesante. Am vrut sa postez si eu despre cutremurul din ’77 insa m-am gandit ca o vor face altii. Mie mi-au murit rude atunci.


  9. cristinutza
    sunt cu noutati😉
    incertitudini
    bine ai venit, noroc ca ne mai aducem aminte si putem da mai departe, asa nu vor disparea usor din memoria noastra
    valecano
    multu si eu
    condoleante pentru cei pierduti
    ne mai citim
    o seara frumoasa tuturor


  10. Pentru ei pastrez un moment de reculegere si liniste. Mari pierderi au fost.


  11. grandioso denos de itecede y moles con entar embru. caderna a coibamo y alanto camos con treviste nciagifod!



Lasă un răspuns

  • cadran

    Martie 2009
    L M M M V S D
    « Feb   Apr »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Martie 2009
    L M M M V S D
    « Feb   Apr »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
