h1

estetica erotica

09/04/2009

ansambluIeri am ajuns în sfârşit la Muzeul Erotismului, sunt de atâţia ani în Paris şi am tot amânat această vizită. Nu mă gândeam neapărat că am să scriu despre asta, aveam câteva poze care meritau văzute şi m-aş fi limitat la postarea lor. Se întâmplă însă acum după ce s-au aşezat imaginile în cutia mea craniană şi au ieşit impresiile la suprafaţă să-mi dau seama că am rămas cu nişte întrebări cu nişte senzaţii despre frumos care rămân suspendate în aer şi pe care aş dori să le discut cu voi.În plus plimbându-mă prin calendarul de astăzi am găsit motive care mă fac să-mi doresc să discut despreeros o estetică a eroticii, o estetică a sexului, o estetică a obscenităţii, fiindcă undeva la mijloc se situează şi muzeului erotismului din Paris.
Trebuie să încep prin a mărturisi că nu sunt o mare consumatoare de literatură şi operă erotică, în afară de Anais Nin, câteva nuduri din renascentism, fotografii vintage cu femeile secolului xx şi părţi din kamasutra, nu mă atrage arta erotică, ceea ce m-a atras întotdeauna a fost nu sexualitatea clară, ci sugerarea ei,incitatus
Apreciez un pasaj dintr-o carte care descrie scene de amor în cât mai puţine detalii, însă care produce o reacţie puternică, la fel prefer nudurile voalate care nu dezvăluie tot corpul uman, misterul mi se pare mult mai senzual decât corpul însuşi. Poate de aici provin şi întrebările mele. Nu e vorba de frustrare, nu e vorba de indignare, nu e vorba de libertate şi /sau libertinaj, de preconcepţii şi inhibiţii etc. , ci pur şi simplu e o chestiune de gust. Admiraţia mea se raportează la mister, un mister situat între experienţa erotică si experienţa estetică, ambele asemănătoare căci se raporteaza la dorinţă, la plăcere, la frumuseţe,

frumoasa adormită

frumoasa adormită


Experienţa estetică din relaţia erotică ne arată prezenţa celuilalt prin senzaţii, prin frumuseţe, prin expresie, efectele fiind o comunicare şi o cucerire, fiindcă suntem impresionaţi emoţionaţi şi ne place spunea Xavier Lacroix în Le corps et l’esprit,. Astfel devenim receptivi la prezenţa estetică a celuilalt, deschizându-ne în faţa persoanei sale şi înspre alteritate într-o mişcare ciclică: a obţine plăcere şi a dărui plăcere fapt ce implică prezenţa unei alte persoane, deci necesită o relaţie.
eros vechi
Dacă în vremea lui François Rabelais pe care îl aduc aici, pentru că azi se împlinesc 456 de ani de la moartea lui, această relaţie erotică era privită aşa: ca pe un act păcătos, dar vitejesc, o măsură a omului de viaţă, bărbăţie şi puterem bine evidenţiată în pasajul acestadin Gargantua şi Pantagruel , Charles Baudelaire, un alt aniversat al zilei, calcă încet şi cu pudoare încă pe terenul amorului :

Podoabele

Iubita era goală, şi după-a mea dorinţă
Asupra ei păstrase sonorele podoabe,
Purtându-le cu-un aer semeţ, de biruinţă,
Ce-l au, în zile bune, a’ maurilor roabe.

Risipa de metaluri şi pietre, ce se-mbină
Şi-n scânteieri de raze tresar în joc şi cântă,
Îngemănarea-aceasta de sunet şi lumină
Privirea mi-o vrăjeşte şi inima mi-o-ncântă.

Culcată între perne, ea se lasă-ndrăgită
Şi surâdea, plăcându-i cum se-nalţă s-o scalde
Iubirea mea tăcută, ca marea liniştită
Când vrea să prindă ţărmul în braţele ei calde.

Mă urmărea cu ochii tigroaicei îmblânzite,
Şi încercând alene atrăgătoare poze,
Dădea candoare pură lascivelor ispite
Şi-un farmec nou acestor trupeşti metamorfoze.

Şi umerii, şi braţul, şi pulpele rotunde,
Mi se-mbiau privirii cu luciul lor de piele;
În mlădierea lină a lebedei pe unde,
Şi pântecul, şi sânii – ciorchinii viei mele –

M-ademeneau mai dulce ca îngerii pierzării,
Smulgându-mi bietul suflet din liniştea adâncă,
Unde-l lăsasem singur, pe-o culme a uitării,
Să doarmă în cristalul palatului din stâncă.

Mi se părea că-n voie, un meşter desenase
Pe trunchiul Antiopiei un bust ca de băiat,
Şi mijlocul, pe şolduri, uşor i-l subţiase…
Ce splendid era fardul pe chipul ei bronzat!

– Apoi cu-ncetul lampa se stinse, şi-n odaie
Zăream numai căminul cum flacara-şi răsfrânge,
Iar focul, trimiţându-şi suspinul în văpaie,
Tot trupul ei de ambră i-l îmbăia în sânge.
viziune
Comparaţia şi podoabele fiind modalitate de comunicare în aria erotică, intrăm în les annees folles în care libertatea începe să prindă aripi şi iată Camil Petrescu, de la a cărui naştere se împlinesc 115 ani, în Patul lui Procust intră deja pe terenul liricităţii erotice mult mai lasciv şi tehnic, dar totuşi analiza sa rămâne una psihologico-estetică fără a trece pragul obscenităţii unde s-au încumentat mulţi.emilia
De altfel pornografia a început să se dezvolte încă din acea perioadă, filmele mute pornografice fiind o dovadă în acest sens, iar mai târziu în anii ’50 Hugh Hafner a cărui aniversare e astăzi înfiinţează Playboy prin care se eliberează sexualitatea şi se scoate la vedere, însă de atunci sexualitatea s-a schimbat ne-o spune chiar Hugh Hafner însuşi:
Se ajunge la folosirea cuvintelor care desemnează organele sexuale drept invective; drept o formulă de revoltă cum vedem la Alexandru Vakulovski căruia îi urăm La mulţi ani! , căci împlineste 31 de ani azi, în Pizdet, unde limbajul lincenţiosdevine măsura de liberate, de înlătuare a graniţelor şi de exprimare a revoltei, apropo de înlăturare a graniţelor sperăm în rezolvarea petiţiei pentru cetăţenia lui Vakulovski, mai multe detalii aici
Eu am căutat erotismul inocent la muzeu, însă mare mi-a fost şocul văzând că e minim acest erotism ascuns care lasă omul să ghicească să facă sforţări pentru a interactiona cu obiectul dezirat.
Sexualitate este adusă pe tavă ca Veronica Franco in Veneţia secolului XV atât de dezvelită încât se ajunge la un hommo eroticus plictisit pentru care expunerea organelor sexuale nu mai reprezintă nimic şi care consideră arta de a face dragoste o banaliate cotidiană asemănătoare acţiunii de a manca, dormi etc, este de fapt o inestetică a erotismului care sparge tipare, dar care totodată ridică barierele trupeşti într-o asemenea măsură încât riscam să pierdem estetica intimă cea mai frumoasă, propria nostră măsura a artei de a face dragoste.
phallus sculpture
În epoca primitivă şi antichitate sexualitatea era o formă de sacralitate, de ridicare la statutul divin prin legătura strictă a sexualităţii cu procrearea, al fertilităţii, fapt întărit de cultele falice.

Kamasutra este un alt element prezent la muzeu, tablourile expuse combină sfaturi şi cuvinte din ghidul erotic indian cu desenele cunoscute:
kamasutra
Fotografiile din anii ’30 care dau un alt înţeles nudului au fost pentru mine atracţia muzeului, voluptoase, dar deloc lascive modelele din fotografiile les anees folles alb-negru îşi păstrează inocenţa, privirile şi gesturile lor nu sunt obscene, duioşia lor vorbeşte de arta de a face dragoste, de arta de a poza nud şi de estetica erotismului.
Picturi moderne în care eroticul frizează cu pornograficul sau în care eros este doar sugerat se înghesuie una după alta sub penelul unui pictor anonim:
bucati
mistery

Am să închei periplul cu un fragment din Maria Luisa Lombardo care spunea în Erotica Magna:
„diferenţa (…) dintre textul pornografic şi cel erotic este elementul estetizant, depăşirea materialităţii (sau, mai degrabă a animalităţii) în favoarea momentului contemplării estetice. În acelaşi moment se creează o scară de valori, pe baza căreia pornografia se identifică des cu prostul gust şi kitsch-ul, în timp ce erotismul defineşte exaltarea frumuseţii corpului şi a sexului”.
Voi unde fixaţi diferenţa şi ce tip de erotism vă atrage?
Credeţi că piesa lui Andre Manoukian, un alt aniversat al zilei de 9 aprilie poate fi muzică erotică?

13 comentarii

  1. j’ai mal de toi !!!
    … et Verlaine, Gala?
    Beauté des femmes, leur faiblesse, et ces mains pâles
    Qui font souvent le bien et peuvent tout le mal.
    ‘Et ces yeux, où plus rien ne reste d’animal
    Que juste assez pour dire : ” assez aux fureurs mâles
    Et toujours, maternelle endormeuse des râles,
    Même quand elle ment, cette voix ! Matinal
    Appel, ou chant bien doux à vêpre, ou frais signal,
    Ou beau sanglot qui va mourir au pli des châles !…’


  2. Gala, am patruns la tine, printr-o fereastra deschisa a casutei lui Manon; de aceea , nu ies, pana cand nu spun cateva cuvinte, simple pareri ( ma tem ca nu mai pot reveni);
    Mai intai despre categoria de estetic, care cred ca a stat la baza conceperii muzeului pe care tocmai ni l-ai prezentat, ma rog, secvente.
    Fericirea se poate defini, plecand de la frumusete, nu de la adevar.
    Adica, eu cred ca ne place frumusetea gestului/trairii/…- misterul.Sa intuim- si nu sa se dezgleasca totul, pentru ca se ajunge la obscen.
    O ratiune estetica ar fi neutra.
    Intre cele 3 categorii identificate de tine, granita este, cred, fragila-sexul este scena, fara a fi obscen; prezentat/vazut/devine obscen; Prezentarea unor scene , in detaliu, devine ceva scandalos, fie ca este vorba de literatura, fie de arta.
    Cred ca nu privim frumosul, ci il simtim; sublimul il prindem in privire, dar si in stare;mie imi place sa deduc- de exemplu- prima imagine-imi place foarte mult. Celelalte denatureaza frumosul, nu imi dau acea vibratie sufleteasca , adica dorinta de a revedea.
    Mi-au placut si cele 12 imagini din anii’30- au ceva misterios.

    Nu-mi vine in minte acum titlul unei poezii superbe a lui Tagore, unde chiar vorbele triviale capata conotatii estetice superbe, gratie starii pe care o creeaza metafora.
    As incheia cu cateva versuri din Baudelaire-Imn frumusetii
    ‘Ca vii din iad sau luneci din cer, ce-mi pasa mie,
    O, Frumusete! monstru naiv si fioros!
    Cand ochii tai, surasul, piciorul tau ma-mbie
    Spre-un infinit de-a pururi drag si misterios?”


  3. tot Baudelaire-uitarea
    „In rochia ta cu falduri parfumate
    Vreau capa-undurerat sa mi-l scufund
    Si ca pe-un stins buchet sa sorb profund
    Mireasma dulce-a dragostei uitate
    ………………………….
    In patul tau, abis de desfatare,
    Se stinge orice gand chinuitor
    Si gura ta e-un nesecat izvor
    De sarutari si apriga miscare’
    ………………………….


  4. Gina; Ana
    multumesc de completari
    estetica erotismului trebuie continuata, astept variantele voastre😉


  5. Eu nu cred in bariere.
    Noi, oamenii, am creat granite fictive de genul – pâna aici e erotic de un tip, de-aici e obscen, dincolo e sezualitate, peste gard e pornografie etc. Biserica am jucat un rol foarte important in tabacirea acestor definiri in capul oamenilor si iaca, ne-am trezit ca acum vorbim si in ziua de azi de tabere. Daca folosesti limbajul ‘cela esti asa, daca nu esti altfel.

    Dupa mine, un om cu cât e mai stiut, mai citit, cu atit ar trebui sa realizeze ca lucrurile nu trebuiesc privite in acest fel, cu toate ca foile cartilor exact asta ne invata. Ingradirile mintii nu sunt bune… Acum asistam la demitizarea, rasturnarea multor granite nu numai in domeniul eroticului… in toate artele! Sa va dau exemple? Nu cred ca-i cazul, caci stiu caror oameni ma adresez :-)…

    Deci eu, om cu toleranta maxima… nu reactionez radical la prezenta lui Hafner printre enumarati. Adevarul mare e ca m-a cam surprins data zilei cu astfel de reprezentanti. Am avut senzatia ca au încurcat zodiile oamenii astia🙂.

    Cât despre restul imaginilor prezente, ma inclin. Ai ales „voalat” reprezentarile… nu de genul care ma asteptam sa gasesc la subiect.

    Frumos🙂


  6. Manon vine cu moderarea; chiar asa.


  7. manon
    drept este ca influenta sociala si religioasa au creat anumite bariere
    insa totusi diferenta intre erotic pornografic si obscen o simtim si inafara acestor granite
    eu una cel putin am simtit-o la fata locului sunt imagini fotografii care mi-au starnit admiratia sunt altele care prin obscenitate m-au dezgustat de asta am postat doar anumite imagini si aici in plus nu fac din blog un taram al pornografiei fiindca nu ma intereseaza latura si nici al limbajului trivial:)
    demitizarea eroticului pentru mine nu inseamna a confunda erotism si pornografie, raman cu aceste clasificari deocamdata, stiu sa le vad si sa extrag ceea ce imi place asa voalat si ascuns misterios adevarat si incitant in acelasi timp
    multumesc de apreciere si de toleranta manon😉


  8. fotografiile anilor 30′ rămân indubitabil un reper
    greu de atins, zic eu
    tocmai pentru că e vorba de aerul acela, de atmosfera inocentă uşor naivă
    departe de agresiv sau vulgar


  9. @”demitizarea eroticului pentru mine nu inseamna a confunda erotism si pornografie…”

    total si complet de-acord… nici a confunda, nici a compara, pornografia implica obscenitate, vulgaritate, trivial… pe cand voalatul(sic!) si misterul sunt mereu stimulante…🙂 parerea mea, bien sûr.

    bon et agréable weekend pascal auprès de tes loved ones, chère madame!


  10. Gala, pentru satisfacerea curiozitatii mele, in acel Muzeu al Erotismului din Paris este prezent prin ceva lucrari Haring sau macar Egon Schiele?


  11. Sa citesti Emil Brumaru…are o poezie erotica de mare vibratie artistica. Chiar am scris un articol pe blogul meu cu ceva timp in urma despre arta porgonrafica actuala….m-am legat putin de cei care se folosesc ostentativ de aspectul asta, pana la nesimtire chiar.

    Am fost recent la o expozitie de arta erotica, dar mi-a picat fata pentru ca era mai mult porno decat erotica…


  12. manon

    nu am gasit nici urma de ei in muzeu:(

    melanie
    multumesc de sustinere
    sarbatori pascale fericite, lumina in sufletele voastre si fericire sa aveti de Sfintele Pasti

    valecano
    la fel am fost si eu dezamagita si socata sa gasesc altceva decat asteptam

    krasavita
    bine ai venit in lumea galei
    ma bucur sa vad ca simtim la fel in ceea ce priveste punctul maxim al fotografiei erotice anii 30
    inocenta aceea cred ca se datoreaza in mare parte si epocii in care au fost facute cliseele, greu de reprodus rezultatul unei conceptii net diferite de epoca noastra😦
    multumesc de trecere si semn
    zile frumoase va doresc tuturor


  13. cred ca este vorba doar de receptarea codurilor tari si marimea fragmentului de cod lipsa, semiotic vorbind. dozarea lor la nivel de mesaj duce si la mister si la tot. iar aici vorbim despre arta universala. sunt publicuri si publicuri. codurile lor difera. imi place ca pui astfel de probleme. mai scrie!

    sarut mana



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • cadran

    Aprilie 2009
    L M M M V S D
    « Mar   Mai »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Aprilie 2009
    L M M M V S D
    « Mar   Mai »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • %d blogeri au apreciat asta: