h1

Trenuleţul Skamionda şi vagoanele lui de sidef spre lumea visurilor de cleştar

29/05/2009

a fost o data ……
o invitaţie de la un mecanic de locomotivă cu aburi, proprietar în orăşelul « Mine Însumi », invitaţia chema toţi iubitorii de sidefiu în gara of mă fiecare cu vagoanele sale, cei care respiră sidefiul nopţii şi-au vopsit vagoanele cu voie bună şi dragoste şi au plecat în căutarea locomotivei aburinde, cei care poartă pe limbă gustul sidefului au îmbrăcat vagoanele în crinoline şi au plecat în goana mare să întregească trenul, cei care au peniţa de sidef au pus vagoanelor diamante de dor şi prietenie de douăşpatru de carate şi au dat vagoanelor un imbold din cele mai adâncuri gânduri de ducă spre calea ferată unde locomotiva dialoga cu sufletele vagoanelor în dialect sidefiu.
Priveam cum creşte trenul ca altele în zece lumi, cum îşi asortează culorile în cuvinte şi înaintează falnic ca un Orient Express, râvneam la el ca un moşneag la trenul său de lemn pierdut în cufărul amintirilor din copilărie.
Când a sosit telegrama credeam că e o veste de la sufletul meu uitat pe coclauri, despre cum alunecă locomotiva ca un vers peste ţări şi oraşe…
Era invitaţia…de emoţie mi-am pierdut glasul şi privirile de gală, însă auzeam încă şuieratul cald şi plin de avânt al trenului deja kilometric, am împrumutat un vagon pe care
l-am vopsit aşa

poemul matriţă. la patru mâini
de IOANA CRÃCIUNESCU & DAN MIRCEA CIPARIU

doi oameni îşi mâncau proiecte (din gură-n gură)
la Restaurant
vagoane de dormit
în spate
vagoane de trezit
în faţă
inima mea blochează
lexicul
orarul de întâlniri şi de plecări ale suferinţei
inima mea, un vagon cu cartuşe de limbaj
din encefal

El era mereu preocupat
de ceea ce iese din el
Eu priveam cum
creşte trecerea
trenului prin câmpul nepăsător de săpat
atacul inimii împotriva celor ce te fac să suferi
atacul inimii împotriva
gândirii categoriale
sunt inima mea legată
în reţele de oglinzi

Oglinzile în adâncimea lor
sunt nişte blide
cu supă suptă
de buze setoase
care nu se privesc
în oglinzi

inima mea nu mai e ce a fost
inima mea nu va mai fi
ceea ce ar fi putut fi
oglindă de leprozerie şi biciuiri
oglindă cu ieşire la mare!
În orice dialog
Marea ocupă plajă şi dig
prin izbire!
− are o voinţă compusă din două stări!
eu îi sunt starea a doua…
stau în mine însumi
ca în tine însuţi
dig cu adevăruri relative
şi surprize ce n-au ce căuta în biografia subiectivă

Actul intrării în biografie
este un
viol dulce
infernal
dulcele îmi face
rău la ficat –
biografia îmi pare o Ucraină-n război
oricum ar fi
INTRĂ! –
daţi-mi biografia şi stelele
de început şi sfârşit
nu văd lumini
şi nici proprietari
de singurătate şi har

intermediar între sânge şi
Final
gata de război
şi de intrare într-un mausoleu
Iată sumarul obiectelor
pe care clipa ţi le poate
oferi:
gloanţele din piept
ale acelui mort
fără merit nimerit
din greşeală în ţeava intereselor tale
vorba vecinului:
„o jigodie
ăştia trebuie
scoşi afară…”

Te faci tristă poveste
În orice vagon
de restaurant –
cu doi lăcătuşi de revizie
când e vorba să
fi rupt
de clasa I
stai rupt…
am fost un bătrân precoce
fără căderi în viaţă
şi în lexic
am fost o trestie gânditoare
aşteptând certitudini şi valuri

între negru de fum
şi fabrica de tuş
toţi îşi râd prezentul
de
“Cerneală
Simpatică!”
„n-o să trăiţi prea mult
din poem / din poezie”
− ne spune vocea unui lovit
de litere şi semne

“mi-e frică de viaţa normală
şi de stelele căzătoare”
“mi-e frică de
cerneala simpatică”
Domn Şef!
Comanda nu e la mine
− muzica e tristă
şi nu o aud decât în urechile
morţilor…
Morţii nu-i
place
să aibã poveşti
cu afonii

am aşteptat un cuvânt de iertare
şi n-am primit nimic
nici timp, nici geografii
scriu pe ritmul unei căutări
de vocabular izbăvit
rechinul din poem muşcă
rechinul din vis

O crescătorie de rechini
la piept
seamănă cu o simfonie
la un singur
instrument:
FIERĂSTRĂU
laptele lor desigur
e
muzical…

călătorim şi singurătatea ne e la braţ
cu vagonul doi blocat
de uşi triste şi grase
singurătatea dă drumul la amintiri
şi la gheaţă
singurătatea e un mamifer
ce face prin gări
prin vagoane
Am de gând să-mi
amestec amintirile
tale
cu căderea în
TURISM
a vecinilor!

20 august 2008, între Bucureşti şi Mediaş, în vagonul restaurant.


în culori apropiate de Trenul Regal mă agăţ de celelalte vagoane şi fără văz şi fără alte simţuri doar acordând cuvintele roţilor ce cântă sublim: un „ţaca-ţac…. ţaca-ţac” – skamionda lirică şi să aştept alte vagoane care să urmeze calea sidefie spre gara „of mă”.

18 comentarii

  1. Excelentă poezia. Nota maximă pentru povestioara introductivă…


  2. Ştiam eu că nu te vei supăra din cauza medicului legist.
    Tare frumos a ieşit vagonul tău.


  3. adaug asta. e o traducere din rusa a lui Giani Rodari, autor de povesti.
    o fac rapid. Daca gasiti ceva de redactat – va rog sa o faceti🙂

    Vrajitorul, care stia sa construiasca comete.

    o data, un vrajitor a inventat o masina care facea comete. E adevarat ca aceasta semana foarte mult cu masina de fabricat spagetti, dar de fapt era o masina cu totul diferita: facea comete. De care vrei – mari sau mici, cu coada simpla sau dubla, de culoare galbena sau roza – de care vrei.


  4. nu stiu ce am facut…Gala, in zapaceala mea.
    reiau🙂
    Giani Rodari

    Vrajitorul, care stia sa construiasca comete.

    O data, un vrajitor a inventat o masina care facea comete. E adevarat ca aceasta semana foarte mult cu masina de fabricat spagetti, dar de fapt era o masina cu totul diferita: facea comete. De care vrei – mari sau mici, cu coada simpla sau dubla, de culoare galbena sau roza – de care vrei.
    Vrajitorul calatorea dintr-un oras in altul, din sat in sat, si nu evita nici un bazar. a fost chiar si la iarmarocul din Milano si la piata de cai din Verona. Isi demonstra peste tot masina si explica cat este de simpla in utlizare.
    La inceput, cometa era mica-mica si se tinea de o ata, apoi, pe masura ce se ridica in ceruri, crestea si devenea enorma. totusi puteai sa o controlezi mai usor decat pe un zmeu de hartie.
    In jurul vrajitorului, se adunau, de obicei curiosii. stii doar, ca oamenii se aduna intotdeauna acolo unde se demonstreaza masini de fabricare a pastelor deosebit de subtiri sau a celor de curatare a cartofilor. Dar nimeni ciniodata nu a cumparat de la vrajitor nici cea mai mica cometa.
    – daca ar fi fost un balon, poate ma mai uitam la el, a spus o femeie. dar daca i-as cumpara fiului meu o cometa cine stie cate nebunii ar putea face.
    – nu va fie frica! – o convingea vrajitorul. – Fiti o femeie curajoasa! doar copiii dumneavoastra vor zbura la stele, si trebuie sa ii invatam de mici.
    – nu, nu multumesc! sa zboare altii la stele! Fiul meu nu va zbura!
    – Comete, comete! Cine are nevoie de comete?!
    Dar nimenu nu avea nevoie de comete.


  5. continuare.

    Dar nimei nu avea nevoie de comete.
    Sarmanul vrajitor a indurat mult timp foame, pentru ca nu a luat pentru cometele sale nici macar o lira. Intr-un sfarsit, din el au ramas numai pielea si osul. Si iata ca intr-o seara, cand isi dorea deosebit de mutl sa manance, a transformat masina pentru fabricat comete intr-o roata de cascaval toscan si a mancat-o.

    nu stiu de ce, cand am citit poezia voastra, mi-am amintit de aceasta poveste…


  6. Servus Gala….
    Nu stiu de ce aceasta poezie imi aminteste de acea „gara pentru doi”, filmul ala rusesc de un realism dureros care facea ravagii pe la noi înainte de ’89…
    E o senzatie apropiata cu aceea…
    Toate cele bune!


  7. cristian
    merci adu si tu un vagon la trenuletul lui sky
    a fost o data ( povestirea) am vopsit asa (poezia)
    angela
    superba povestea masina de facut trenulete oare exista ?
    flavius

    poate asa adaptam muzica la poezie🙂 merci


  8. skyrain
    se lungeste trenul tau, oare incapem toti in gara?


  9. Este loc destul🙂


  10. Citindu-te , m-am gandit la o multzime de lucruri: am vazut un orient- expres, incarcat cu metafore si si oximoroane, trecand printr-o mishcatoare gara, in care simfonia se canta la un fierastrau, iar noi , calatorii” la bratz cu singuratatea”, amestecam amintirile, intr-o seara de vara ploioasa..
    Superb poem!
    O tristeze revarsand interogatzii..


  11. skyrain
    am două adrese de mail de la tine: una cu majuscule pe ici pe colo si una fara…
    am trimis mail pe cea cu majuscule daca n-am trimis bine da un semn
    scuzaţi offtopic-ul


  12. gina
    adu si tu un vagon, uite ne spune mecanicul ca mai este loc🙂


  13. Ups, nu ţi-am răspuns. Am primit, da. Îţi răspund detaliat peste câteva ore, îmi cer scuze.


  14. skyrain
    „of mă!”🙂 take your time; e greu cu trenul acesta lung, nu stiam insa care e adresa corecta; daca a juns e ok; poti raspunde oricand, merci


  15. […] vagoane mergând mai departe… Locomotiva se gaseste la Skyrain. Trenul a poposit deja la Gala, Angela etc. Posted in 5584 | 9 Comments […]


  16. nu gasesc cuvinte prin care sa’ti dovedesc cat de mult mi’a placut sa’mi plimb sufletul cu vagonul tau catre o lume de clestar… cuvintele ar fi mult prea seci…

    o vara minunat de minunata!

    P.S. La multi ani copilului care nu inceteaza sa’ti poleieze sufletul in sidef!


  17. manon
    se lungeste trenuletul, sinele devine parte comuna prin dialog liric
    valentina
    bun venit in lumea galei, ma bucur de placerea calatoriei, copilul din mine incearca sa zboare cat mai mult, vin la vagonul tau cu aripi de sidef


  18. E frumos când citeşti că trenul face parte din sensibilitate, artă! Mă bucur că sunt oameni care apreciază taga-taga-ngurile roţilor de tren şi ştiu să facă din el o poezie.



Lasă un răspuns

  • cadran

    Mai 2009
    L M M M V S D
    « Apr   Iun »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Mai 2009
    L M M M V S D
    « Apr   Iun »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
