h1

Cântec despre om la sfârşit de mai

31/05/2009

Din calendarul zilei am desprins astăzi pentru voi o poezie şi un cântec, aproape de sufletul Galei, pe care le consider în acelaşi registru, cel al înălţării umane, o metaforă despre femeie şi una despre bărbat care pot să ne dea o altă viziune asupra naturii şi a celor de lângă noi.
Walt Whitman şi al său „Cântec despre mine însumi” poate să ne descopere cât de aproape suntem de simplitatea ierbii, dar şi de frumuseţea sa:
„E cineva fericit când se naşte?
Mă grăbesc să-i informez şi pe ea şi pe el
că la fel de fericit e unul care moare
şi eu ştiu asta

Eu trec pragul morţii cu cel care pleacă
şi-l trec înapoi cu noul născut la prima scăldătoare
eu nu-s doar acela cuprins între pălărie şi ghete
Şi observ felurite lucruri, nu-s două la fel
şi fiecare-i bun în felul său,
Pământul bun şi bunele stele şi toate
cele bune din sateliţii lor.

Eu nu sunt pământ, nici satelit al
vreunui pământ,
Eu sunt ortacul şi tovarăşul neamurilor
toate la fel de nepătrunse şi nemuritoare ca mine,
(Ele nu ştiu cât sunt, dar eu ştiu)

Fiecare soi e pentru sine şi-al său, pentru mine
şi-ai mei sunt masculinul şi femininul,
Pentru mine sunt cei ce-au fost băieţi şi
iubesc femei,
Pentru mine bărbatul semeţ care simte
cât de tare ustură rana insultei,
Pentru mine ibovnica şi fata bătrână,
pentru mine mamele şi mamele mamelor,
Pentru mine buzele care-au surâs şi ochii
care au plâns,
Pentru mine copiii şi cei ce fac copii.

Dezbrăcaţi-vă! nu sunteţi vinovaţi în ochii mei,
nici dispreţuiţi, nici daţi la rebut,
Văd prin mătase şi prin bumbac
dacă sunteţi voi sau nu sunteţi,
Vă dau târcoale, tenace, neobosit şi receptiv,
şi nu mă pot smulge de-aici.”
Versiunea engleză şi textul integral se găseşte aici

Îi urez „La mulţi ani!” lui Nicu Alifantis, unul dintre preferaţii mei şi vă las în compania muzicii sale : ” Dacă tu ai dispărea” una din piesele compuse pe versurile lui Adrian Păunescu şi cea mai aproape de universul meu.
Aşa a învăţat Gala să păşească…

|

13 comentarii

  1. Pur şi simplu superb. Uitasem complet de această melodie a lui Alifantis, ceea ce înseamnă că trebuie să-mi scotocesc zdravăm printre amintiri… La mulţi ani! şi să ne încânte cât mai multă vreme cu melodiile sale extraordinare…


  2. O zi de aparenta liniste – cu adâncimi supravizibile. Frumosi amândoi!🙂


  3. vad ca esti pusa pe muzica in care sufletul stie sa zboare printre cuvinte.
    ascult si tac.
    astazi aripile mele sunt mai fragile ca de obicei.
    astazi e ziua copiilor


  4. Am savurat Withman, mă alătur urărilor pentru Nicu şi, în plus, m-am prins de unde vin Galatenii de la tag-uri. Din deformaţie profesională, mâ gândisem iniţial la Epistolele pauline…


  5. cristian
    ma bucur ca ti-am amintit de ea😉
    manon
    frumusetea simplitatii, lucrurile marunte le stii tu bine😉
    angela
    e si in puritatea si linistea lor un strop de copilarie
    vania
    daca ne gandim la „dragostea nu cade niciodata”, au ei legatura galatenii si cu epistolele pauline


  6. Ecou:


  7. Bonjour Gala! Frumos text, minunata melodia lui Alifantis…

    Imi place Walt Whitman(nu Withman!) din liceu…

    „avec toi et toi avec moi,
    car nous sommes en partance pour ces lieux où aucun marin n’a encore jamais osé aller,
    et nous risquerons le navire, nous-mêmes et tout le reste.

    Ô mon âme valeureuse!
    Oh, vogue, vogue plus loin!
    Ô joie audacieuse mais sûre! Les mers ne sont-elles pas toutes de Dieu?
    Oh, vogue, vogue plus loin!”

    Walt Whitman – Les explorateurs


  8. ioan
    leo ferre alaturi de whitman e superb; merci
    melanie
    imi scapasera literele acolo, in rest era scris cu wh
    ma bucur daca ti-a facut placere si ma bucur sa-l citesc si in franceza; eu am citit doar varianta engleza si pe alocuri mici traduceri in romana


  9. Gala, sunt convinsa ca va fi fost o scapare, ça arrive à tout le monde…🙂 L-am citit in facultate numai in engleza, iar in franceza acum cativa ani; prefer versiunea originala.

    Bonne journée et bonne continuation!
    Amitiés toulousaines.

    Si un gand pios pentru familiile, rudele si prietenii celor 228 disparuti in abisurile Atlanticului…


  10. melanie
    merci mult ca mi-ai atras atentia; eu sunt cu capul in nori uneori🙂
    si eu prefer VO
    chiar un gand pentru cei disparuti si o rugaciune pentru cei apropiati lor care sufera acum😦
    te mai astept melanie


  11. Avec plaisir et amitié, Gala!🙂

    Off-topic:
    stii unde locuiesc: Airbus-home… e jale mare, in 75 ani de existentza Air France NU a avut o asemenea catastrofa umana… Tragedia e ca NU exista la ora-actuala nimic concret, un mister total…

    Mon cher et tendre a discutat ieri cu un amic, fost-astronaut la NASA(a zburat de 2 ori cu navetele-US la ISS), care e si pilot de incercari la Airbus: zicea ca fulgerul poate fi fatal daca loveste o aripa, distrugand toate circuitele electrice sau daca a lovit rezervorul de kerosen… Cei de la CNES sunt la fel de stupefiati: cum de nici balizele-Argos nu s-au declansat in caz de avarie grava?!(orice avion are 3!) Au dedus ca poate avionul a explodat in zbor si n-au mai avut timp sa le lanseze…

    Pentru familii, rude, prieteni e groaznic sa nu stie nimic, sa nu existe nimic concret… cum sa faci doliu unor persoane dragi care au disparut fara sa lase vreo urma?!

    Suntem realisti, NU fatalisti: e mai periculos sa conduci decat sa zbori, accidentele de avion sunt rare, pe cand cele auto, zilnic, mor oameni pe toate soselele planetei… in momentul disparitiei acestui avion, un membru al familiei mele era in zbor spre Taipei, Taiwan, de unde se va intoarce duminica, si Dieu le veut…🙂

    Eram la Houston cand cu 9/11, am vazut al 2-lea avion intrand in al 2-lea turn „en direct-live”, am fost socata ca milioane de oameni, dar… nu mi-a fost si nu mi-e teama sa ma urc intr-un avion!!! Chiar saptamana-viitoare vom „sari” in 2 avioane, asa ca…”memento mori!” si „carpe diem!”, ici et maintenant… Aceasta drama umana recenta ne reaminteste ca suntem simpli si efemeri „pasageri” pe-acest pamant…”gaudeamus igitur!”🙂

    Merci pentru atentie si rabdare!

    Poutous toulousains.


  12. Melanie
    esti puternica ma uimesti; suntem cu totii pasageri si intr-adevar Dieu e cel care hotaraste „zborul” fiecaruia, dar sa treci prin 9/11 cu ochiii tai si sa treci peste evenimentele recente cu o ruda in avion e peste puterile omenesti, carpe diem al tau este unul transcendent altfel nu-mi explic aceasta forta; te admir si sunt cu gandul la tine, calatorie placuta si sa te intorci cu bine


  13. love W Whitman , m-ai topit !!!
    Leave of grass
    Come, said my soul,
    Such verses for my Body let us write, (for we are one,)
    That should I after return,
    Or, long, long hence, in other spheres,
    There to some group of mates the chants resuming,
    (Tallying Earth’s soil, trees, winds, tumultuous waves,)
    Ever with pleas’d smile I may keep on,
    Ever and ever yet the verses owning–as, first, I here and now
    Signing for Soul and Body, set to them my name,

    ww
    J xoxoxo



Lasă un răspuns

  • cadran

    Mai 2009
    L M M M V S D
    « Apr   Iun »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Mai 2009
    L M M M V S D
    « Apr   Iun »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
