h1

uman sau daimonic, Faust în calendarul de azi

06/06/2009

Calendarul Galei s-a deschis azi la Thomas Mann născut la 6 iunie 1875. Iar dacă e Mann să fie „Doctor Faustus”.doctor-faustus-rao
Romanul este biografia fictivă a unui muzician Adrian Leverkühn (1885-1940) povestită de Serenus Zeitblom . Leverkühn( cuvântul înseamnă viaţă curajoasă) este un muzician prestigios la începutul secolului XX, a cărui existenţă se modelează după mitul lui Faust, cel care îşi vinde sufletul diavolului în schimbul cunoaşterii. La fel Leverkühn posedat de demoni, îşi dezvoltă arta muzicală până în ziua în care acest lucru îi va fi fatal, prin analogie cu Fust schimbă cunoaşterea pe dragoste şi va sfârşi îmbolnăvindu-se de sifilis care îi produce şi moartea.
Se pare că pentru a scrie acest roman Mann a studiat muzicologia precum şi biografii ale unor mari compozitori ca Mozart, Beethoven, Berlioz, Hugo Wolf şi Alban Berg şi a luat legătura cu compozitori contemporani printre care Igor Stravinski, Arnold Schoenberg şi Hanns Eisler care l-au ajutat cu detalii muzicale. Contribuţia cea mai înseamnată a adus-o filosoful şi criticul muzical Theodor Adorno.
Serenus Zeitblom, singurul narator, pare a fi întruchiparea autorului după cum susţine Mann : « Zeitblom este o parodie a mea însumi, personalitatea lui Adrian e mai aproape de a mea decât am vrea sau am putea crede.»
Iată şi un fragment menit să ne introducă în atmosfera de călătorie muzicală :”Vedeţi, acuma îmi desfăşor mantia mea fermecată. Vă voi purta la Paris, la Bruxelles, Anvers, Veneţia, Copenhaga. Veţi fi primit cu un intens interes. Vă pun la dispoziţie cele mai bune orchestre, cei mai buni solişti. Veţi dirija La Phosphorescence, fragmente din Love’s Labour’s Lost, Simfonia cosmologică. Veţi acompania la pian liedu¬rile pe versuri de poeţi francezi şi englezi şi toată lumea va fi încântată că un german, un duşman de ieri, manifestă această largheţe de orizont în alegerea textelor sale — ce cosmopolitisme généreux et versatile ! Madame Maja de Strozzi Pecic, prietena mea, o croată, astăzi poate cea mai frumoasă voce de soprană de pe cele două emisfere, va socoti o cinste pentru ea să cânte lucrurile astea. Pentru partea instrumentală la imnurile pe versuri de Keats voi angaja Cvartetul Flonzaley din Geneva, sau Cvartetul Pro Arte din Bruxelles. Tot cel mai bun între cei buni — sunteţi mulţumit?” ( Th Mann Doctor Faustus, pag 287)
Apropo de acest periplu muzical şi filosofic am să vă las un fragment din Dansul Săbiilor, actul final din Gayane balet care evocă un vechi dans de război aparţinând lui Aram Khachaturian compozitor armenian, născut tot la data de 6 iunie(1903) şi a cărui operă a fost adânc influenţată de folclorul armean, iar această bucată o consider foarte aproape de lupta interioară a lui Leverkuhn.
Vorbind despre război trebuie să amintesc de To the war tabloul lui Konstantin Savitsky un alt aniversat al zilei de 6 iunie (născut în 1844).
Savitsky_na_voinu
Atmosfera din cele trei universuri amintite: cel literar al lui Th Mann, cel muzical al lui Aram Khachaturian şi cel pictural al lui Savitsky au în comun plurivalenţa, o mulţime de culori şi sentimente care invadează sufletul avid de cunoaştere, toate cele trei par scoase din lupta cu pactul faustian, rămâne de stabilit dacă este o cunoaştere şi o artă umană sau una daimonică

Voi pentru care optaţi?

7 comentarii

  1. Ca de fiecare dată, o postare scrisă excelent. Aducând în atenţie un roman de primă mână. În ceea ce priveşte ideea de final – „rămâne de stabilit dacă este o cunoaştere şi o artă umană sau una daimonică” – înclin spre prima variantă.


  2. deci era sa cad de pe scaun cand am vazut ce’ai postat😛

    its my fav book. aproape toate chestiile care m’au obsedat vreodata se gasesc – direct sau simbolic – in ea. n’o sa comment nimic pt ca daca incep nu ma opresc.


  3. Eu votez pentru tine. Îmi plac zilele în care iau o portie de bun gust de aici. Zile de gala, dacã-mi permiti jocul de cuvnite.


  4. evideman, mann.


  5. eu il iau pe Faust. tocmai acum recitesc Jung, amintiri, vise, reflectii. Faust ramane de descoperit in fiecare dintre noi. din acest motiv, o sa aleg pictura. mai vizibila si suspendata in timp. desi…grea alegere. provocari, Gala, provocari🙂


  6. Gala, trebuie sa citesc cu atentzie. Este tarziu si sunt obosita. Am scris , dupa cum tzi-am promis, o recezie, inspirata de o postare de acum vreo doua zile de Paul.
    O seara frumoasa!


  7. gina

    am vazut recenzia caut cartea

    angela

    grea alegere dar superba pictura🙂
    si chiar un faust ascundem toti te miri pe unde

    dragos
    mann ne vrajeste pe toti

    calin

    multumesc de aprecieri, gala doar le aduna

    ts

    eu te astept la comm-uri chiar daca nu se sfarsesc provocarea trebuie continuata :)mai ales daca am nimerit your fav book

    cristian
    am mai scris eu de daimonion, raman la parerea ca arta cu adevarat nu este strict umana e o combinatie de omenesc si divin stadiu la care doar daimonion poate ajunge, daimonion in sens de creator, asta ca sa spun si parerea mea si parca Dansul sabiilor lasa deschisa usa spre acel univers



Lasă un răspuns

  • cadran

    Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
