h1

despre a îndrăzni în culori: alb, roşu sau verde

07/06/2009

Astăzi putem să-i urăm « La mulţi ani ! » lui Orhan Pamuk,orhan-pamuk laureat al premiului Nobel în literatură în anul 2006. Autor contestat în Turcia, primul scriitor care a condamnat public fatwa islamică lansată contra lui Salman Rushdie în 1989 şi cel care a recunoscut culpabilitatea Turciei în genocidele kurde şi armeniene. Pentru declaraţiile sale şi în special pentru romanul« Mă numesc Roşu», a primit nenumărate ameninţări cu moartea şi a fost chemat în faţa tribunalului în 2005, acţiuni care s-au reluat şi în anul în curs de către Înalta Curte de Appel.
zapada
Orhan Pamuk crează în „Zăpada” un personaj central interesant, Ka, un joc de litere între kar ( zăpadă în limba turcă) şi Kars oraşul din roman. Ka este un martor unei drame, un antieror de tpi kafkian care sperând că regăseşte drumurile creaţiei şi ale dragostei se trezeşte aruncat în abis de către viaţa sa de exil. Ka îşi trăieşte dramatismul făcând dragoste cu İpek sau apropiându-se de o trăire mistică aparte prin redactarea poemelor sale în timpul meditaţiei asupra simbolului fulgului de nea. Personajul ne rămâne în memorie datorită căii sale interioare dificile, satisfacţiilor de poet şi îndrăgostit dar şi prin imposibilitatea de a acţiona, prin destinul său tragic.Dar am să revin asupra acestui personaj cu o recenzie despre întreg romanul.
Paul Gauguin este născut şi el în data de 7 iunie 1848, alături de Paul Cézanne şi Vincent Van Gogh, se înscrie printre pictorii sfârşitului de secol XIX cu cea mai mare influenţă în secolul XX. Gauguin afirma « Vous connaissez depuis longtemps ce que j’ai voulu établir : le droit de tout oser.» iar coloristica sa este una îndrăzneaţă, temele sale sunt şi ele îndrăzneţe, a îmbinat misticismul cu creaţia cu îndrăznealăm culorile sale vii şi modelele tahitiene se vor impregna şi pe inima şi ochiul nostru cu o întrebare : care este culoarea misterului ? În Ta Matete( Azi nu vom merge la piaţă) întâlnim un Gauguin care se împotriveşte colonizării, care înfăţişează realitatea socială contemporană, un grup de prostituate înşirate ca la piaţă în stilul unei frize egiptene, dar care par a nu fi disponibile,aşezate ca într-un dans javanez, contrar obiceiurilor colonizatorilor care descurajau dansul şi încurajau vânzarea de orice naturăta_matete
De la albul zăpezii lui Pamuk la roşul şi galbenul lui Paul Gauguin îndrăzneala se ascunde într-un mister pe care mulţi dintre noi nu-l putem dezlega. Cât de mult să îndrăznim, la ce putem renunţa de dragul îndrăznelii?
Este şi capacitatea aceasta de a te avânta îmbibată într-un sânge de kamikaze. Mulţi dintre noi sunt în stare de sacrificii şi de despărţiri de dragul unui vis. Pamuk a părasit Turcia, este în Statele Unite, Gauguin e înmormântat în Insulele Marchize la Atuona. Îndrăzneala lor a însemnat îndepărtarea de casă, de ţară, aproprierea unui alt spaţiu, a unei alte culturi.
Despre acasă ne vorbeşte însă un alt aniversat al zilei Tom Jones (născut în 1952,la 7 iunie) în « Green green grass off home »

Ş-atunci unde să ne oprim acasă, unde iarba e încă verde sau pe tărâmuri visate unde putem îndrăzni în roşu, în alb?
Pentru că întrebarea este destul de subiectivă am să mă opresc aici, dar vă aştept pe voi să ne spuneţi:” cum vedeţi îndrăzneala? , cât se poate încerca în viaţă, în cultură ? şi dacă îndrăzneala are vreo legătură cu spaţiul locuit…”
.

8 comentarii

  1. Sunt un împătimit al picturii lui Gauguin şi un ascultător constant al lui Tom Jones. Nu am citit cartea „Zăpada”, din păcate, dar l-am trecut chiar acum pe lista viitoarelor lecturi… Cum curge melodia…


  2. Ai facut un adevarat elogiu indraznelii. Am facut tot posibilul sa o privesc mereu ca pe o resursa de ultim acces, nu stiu de ce. Poate ca, in mod limitat, o asociez tupeului… Gresesc si pot sa-mi dau seama abia acum ca am gresit enorm pana la varsta pe care o am… Realitatea ar fi putut fi zugravita in alt spectru de culori daca as fi luat si cateva boabe de indrazneala in buzunar… Mie-mi place enorm Brancusi… Ador „Cumintenia pamantului” si felul cum facea el mamaliga la Paris… Nu prea indraznesc sa-nvart facaletul, desi ar fi de dorit in vremile astea…


  3. Câtă poezie stă în simpla alăturare Pamuk-Gaugain-Tom Jones!


  4. cristian
    zapada chiar merita citita, ma bucur ca avem „gusturi” artistice comune

    paul
    este o diferenta zic eu intre indrazneala si tupeu, apoi depinde de universul in care e utilizata, indrazneala artistica zic eu este o necesitate
    ma bucur de faptul ca l-ai adus aici pe Brancusi; cat despre facalet…ia-l starsnic de coada si invarte-l cum iti cere inima mie una imi place cum iese mamaliga ta

    calin
    drept e ca toti impreuna parca scriu un vers despre necesitatea artei


  5. indrazneala este motorul care ar trebui sa aduca schimbarea in cultura.


  6. Gala,
    n-am citit ‘Zapada”, am citit” Furie”, a lui Salman Rushdie- rafuiala lui cu America zilelor noastre, cu tot ce inseamna ea pentru omul de astazi si , poate pentru cel de maine;
    imi place misterul lui Gaugain si cum sa nu-mi placa Tomes jones? O fi cineva care sa-l fi ascultat fara sa ofteze?
    Mareatza indrazneala!


  7. 7 iunie zici
    Pentru Gaugain am o iubire aparte. Oricine reuseste sa se identifice facind parte dintr-un intreg e MARE. De Pamuk – am ceva… nu e „zapada”, nici „furie”… chiar stau si ma intreb care e cartea ce sta cuminte asteptând timpul meu sa se relaxeze. O sa vad cind ajung acasa.
    Tom Jones tine de niste vremuri (amintiri) pe care eu le stiu… generatia de azi insa?!?!

    O seara frumoasa.🙂


  8. offshore
    despre indrazneala aceasta as fi vrut sa putem vorbi mai mult

    gina
    toti oftam cu tom jones🙂

    manon
    cartea neagra sa fie? generatia de azi nu mai simte ca noi, nu are amintirile noastre😦 dar poate le putem impartasi noi



Lasă un răspuns

  • cadran

    Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
