h1

alegerile sofiei în piele de gala

22/06/2009

Se întâmplă în momentul de faţă să mă confrunt cu o situaţie în care am de ales, doar că opţiunile oricât le pun în balanţă sunt egale şi nu numai că sunt egale îmi sunt şi, dacă nu potrivnice, cel puţin neacceptabile ambele.
Ce facem de obicei în situaţii de genul acesta? Îmi trec prin gând soluţii acceptabile în primele secunde şi imposibile în următoarele două, decid să mă joc , am să fac din realitate o ficţiune, am să dau cu banul să vad ce se impune capul sau pajura. Doar că moneda mea nu e una obişnuită, e o monedă topită din calendarul de astăzi.
Am pus în ea o bucăţică de Meryl Streep la 60 de ani astăzi cu oscarul ei pentru cea mai bună actriţă, rolul Sophie din Sophie’s choice

un film de Alan J. Pakula după o nuvelă a lui William Styron, purtând acelaşi nume Sophie’s Choice. nuvela a fost un bestseller în anul apariţiei (1979) şi cea mai bună carte a autorului, însă filmul nu se klasă mai prejos. Este povestea unui scriitor în devenire Stingo care întâlneşte un cuplu prins într-o relaţie dificilă Nathan Landau şi Sophie Zawistowska. Nathan evreu născut în America, Sophie poloneză trecută prin lagărul nazist. Nathan deşi vrea să treacă drept geniu este un schizofrenic ale cărui comportamente oscilează de la o zi la alta. Sophie îşi găseşte în Stingo un bun ascultător şi i se confesează relatându-i istoria alegerii ei la intrarea în lagarul nazist, când a trebuit să hotărască care dintre cei doi copii ai săi vor supravieţui.
În ciuda faptului că cei doi au o aventură împlinită atât pe plan sexual cât şi în plan sentimental, Sophie dovedeşte că nu se poate despărţi de Nathan, iar alegerea ei se dovedeşte şi de data aceasta a fi fatală.
Joaca mea continuă cu Cindy Lauper azi la 56 de ani parcă la fel ca atunci când cânta:

Apoi am să mă joc cu dansul într-un ritm al lui Fred Astaire de la al cărui deces se împlinesc azi 22 iunie, 22 de ani şi poate în dans găsesc soluţia potrivită

Mă joc în continuare în muzică la aniversarea a 50 de ani de la naşterea gemenilor Nicola şi Stephane Sirkis din grupul Indochine

Apoi o ultimă încercare ludică se rezumă la cuvintele lui Erich Maria Remarque născut la 22 iunie 1898 şi care în fragmentul din Cuibul visurilor, primul său roman, un roman al artiştilor scris în amintirea lui Fritz Forstemeier şi Lucile Dietrichs, îmi aruncă o ultimă povaţă:
„Găsiţi-vă
echilibrul în voi înşivă! Reţineţi ce vă spun: nu căutaţi fericirea în lumea
mare… fericirea rezidă în voi… rămâneţi-vă credincioşi unul altuia; şi
urmaţi drumul plin de har care duce de la eul regăsit la tu, iar de acolo la
universal… Înfrăţirea universală… totul este înfrăţit cu voi: copacii,
deşertul, marea, norul de pe cer la asfinţit, vântul care adie în pădure,
nimic nu înseamnă despărţire şi dezbinare, totul reprezintă unitate şi
armonie, frumuseţe eternă. Dacă le simţiţi sfâşiate, acordaţi-vă sufletele
în funcţie de marea harpă, natura… Totul curge. Nimic nu se
anchilozează. Să înţelegi orice înseamnă să ierţi orice. Mintea
omenească întâlneşte multă amărăciune, multe enigme în viaţa de pe acest pământ… dar sensul cel din urmă rezidă de multe ori într-un
trandafir… Într-un surâs… Într-un vis. Îmi împreunez mâinile obosite ca
să-mi păstrez echilibrul în faţa hăului albăstrui… şi înainte de a mă
prăbuşi în el vă spun vouă, care vă aţineţi încă sub soare: Rămâneţi-vă
credincioşi unul altuia!
Fritz inspiră adânc, apoi continuă cu o voce slabă: — Rămâneţi
împreună, găsiţi-vă echilibrul în voi înşivă şi fiecare în celălalt. Să nu-i
nesocotiţi pe oameni, nu-i daţi uitării! Dăruiţi! Nu aşteptaţi recunoştinţă!
Conştiinţa că aţi dat oferă suficientă satisfacţie. Dăruiţi valori sufleteşti…
lumea suferă de lipsa lor. Mulţi au redevenit oameni după ce li s-a
adresat un cuvânt bun, deşi banii nu le fuseseră până atunci de nici un
folos. Încercaţi să aveţi un alt fel de relaţii cu oamenii… relaţii omeneşti,
nu mecanice… şi veţi descoperi adevărate comori. Omul este bun! Nu
uitaţi acest lucru! Cuibul visurilor vă rămâne vouă. Lu… Fritz respira tot
mai greu: Visul meu minunat, pierdut în grădinile întunecate, încărcate
de flori… dispărut… Îngropat… În curând se stinge şi lumânarea… şi totul
este… Capul îi căzu iar pe pernă.”
Pare că toţi mi-ar fi aruncat o nadă, de a cărui trebuie să mă prind nu ştiu.

6 comentarii

  1. Gala sunt uimita de cât de multe articole ai… aici stau vreun ceas sa parcurg toate.

    Deci Meryl Streep a ajuns la 60 de ani… pentru mine ea e intruchiparea frumusetii inteligentei. Greu este de inlocuit golul care-l va lasa… nu are corespondent.

    Ma opresc cu incântare, la câteva vorbe din ce ai selectat:
    „Găsiţi-vă echilibrul în voi înşivă! Reţineţi ce vă spun: nu căutaţi fericirea în lumea mare… fericirea rezidă în voi…
    …Să înţelegi orice înseamnă să ierţi orice.
    … sensul cel din urmă rezidă de multe ori într-un
    trandafir… Într-un surâs… Într-un vis.
    …Dăruiţi valori sufleteşti… lumea suferă de lipsa lor.”

    Of of cât mai cânt si eu acest cântec…


  2. Eşti încântătoare de fiecare dată… Şi apreciez în mod deosebit munca pe care o faci la fiecare postare…


  3. Gala, eshti modelul perfect de generozitate si de pasiune.
    Ziua este norocoasa.
    Am vazut filmul si mi-a placut mult.
    Cat despre fragmentul ales din ‘Cuibul visurilor’ este deosebit”fericirea rezida in voi..Sa intzalegi orice, sa iertzi orice..”
    Multzumesc mult!


  4. cristian
    merci, daca va aduc mai aproape de cei dragi mie ma bucur
    gina
    filmul e unul dintre preferatele mele, imi pare rau ca n-am gasit cartea sa pot compara
    iar Cuibul visurilor chiar daca nu e cel mai bun Remarque are fragmente absolut magnifice


  5. Filmul a fost făcut după un ditamai romanul, nu după o nuvelă.


  6. De „Sophie’s Choice” vorbeam. Atenţie la tradus. „Novel” înseamnă roman şi oricum e mare păcat să nu citeşti şi cartea după care s-a făcut filmul.



Lasă un răspuns

  • cadran

    Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Iunie 2009
    L M M M V S D
    « Mai   Iul »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
