h1

despre cum se cântă fericirea

31/07/2009

Pentru că astăzi se împlinesc 65 de ani de la moartea lui Antoine de Saint-Exupéry, am să vă las fragmentul meu preferat din „Micul prinţ”, care zic eu că ne poate învăţa totul în prietenie, în dragoste, în viaţă şi despre fericire.

„Vulpea tăcu şi îl privi îndelung pe micul prinţ:
– Te rog… domesticeşte-mă! spuse ea.
– Aş vrea mult, răspunse micul prinţ, dar nu am prea mult timp. Am de găsit prieteni şi multe lucruri de cunoscut.
– Nu cunoşti decît lucrurile pe care le domesticeşti, spuse vulpea. Oamenii nu mai au timp să cunoască nimic. Ei cumpără de la negustori lucruri făcute de-a gata. Dar cum nu există negustori care să vîndă prieteni, oamenii nu mai au prieteni. Dacă vrei un prieten, domesticeşte-mă.
– Ce trebuie făcut? spuse micul prinţ.
– Trebuie să fii foarte răbdător, răspunse vulpea. Te vei aşeza mai întîi ceva mai departe de mine, cam aşa, în iarbă. Te voi privi cu coada ochiului şi tu nu vei zice nimic. Vorbirea e izvor de neînţelegeri. Dar în fiecare zi te vei putea aşeza ceva mai aproape…
– A doua zi micul prinţ reveni.

– Ar fi fost mai bine să fi revenit la aceeaşi oră, spuse vulpea. Dacă vii, de exemplu, la ora patru după-amiaza, voi începe să fiu fericită de la ora trei chiar. Cu cît timpul va trece, cu atît voi fi mai fericită. La ora patru voi fi agitată şi neliniştită; voi descoperi fericirea! Dar dacă vii fără nici o socoteală, nu voi şti la ce oră să îmi pregătesc inima… trebuie ritualuri.
– Ce este un ritual? zise micul prinţ.
– E ceva cu totul uitat, spuse vulpea. Este ceva care face ca o zi sa fie diferită de alte zile, o oră de alte ore. Există un ritual, spre exemplu, la vînătorii mei. Ei dansează joia cu fetele din sat. Atunci joia este o zi minunată! Mă duc să mă plimb pînă în vii. Dacă vînătorii ar dansa nu se ştie cînd, zilele ar fi toate la fel şi eu nu aş avea deloc vacanţă.
Astfel, micul prinţ o domestici pe vulpe. Dar o dată şi o dată, ora plecării fu aproape:
– Ah! făcu vulpea… voi plînge.
– E vina ta, zise micul prinţ, eu nu ţi-aş fi dorit răul, dar tu ai vrut să te domesticesc…
– Bineînţeles, spuse vulpea.
– Dar tu o să plîngi! zise micul prinţ.
– Bineînţeles, răspunse vulpea.
– Atunci nu cîştigi nimic din asta!
– Ba cîştig, zise vulpea, gîndeşte-te la culoarea grîului.
Apoi adaugă:
– Mergi să revezi trandafirii. Vei înţelege că al tău este unic pe lume. Vei reveni să îmi spui adio, iar eu îţi voi face cadou un secret.”

Şi o minunăţie de Franz Liszt ( de la al cărui deces se împlinesc 123 de ani) „Rapsodia ungară”, în interpretarea orchestrei simfonice din Budapesta „O sută de viori gitane”

Din punctul meu de vedere aceasta e o bucată mare de fericire. Înfruptaţi-vă din plin!

13 comentarii

  1. Sa respectam ritualul?
    Sau sa ramanem in salbaticie?
    O zi fericita, Gala!
    Printre prieteni.


  2. sa fie, oare, acesta ecretul pe care ni l-a plecand intr-un zbor de noapte cel care a iubit, poate prea mult, acest pamant al oamenilor…?
    ‘pentru că el este cel pe care l-am udat. Pentru că el este cel pe care l-am adăpostit cu paravanul. Pentru că el este cel căruia i-am omorat omizile (în afară de două-trei cît să aibă şi fluturi). Pentru că el este cel pe care l-am ascultat plîngîndu-se, ori lăudîndu-se, ori, uneori, chiar tăcînd. Pentru că este trandafirul meu. (…) ‘Dar tu nu trebuie să uiţi. Eşti răspunzător de tot ceea ce ţi-ai apropiat, de tot ceea ce ai domesticit. Eşti răspunzător de trandafirul tău… ‘

    si nu mai am timp pt un link din SECUNDA lui M Baniciu (este si ziua sa)…

    [astazi risc o pedeapsa aspra pt ca m-am cam plimbat cam mult….
    dar MULTUMESC f mult, Gala 🙂 *: ]


  3. Trebuie să recunosc că am recitit unul dintre fragmetele care m-au încântat în alţi ani… Iar plăcerea a fost şi acum foarte, foarte mare…


  4. Poate daca ar fi publicat doar acest fragment, ar fi fost creatorul prozei (arhi)scurte… L-a trims sa revada trandafirii…


  5. Am recitit de curând Micul Prinţ, dar acum am vrut să mă laud, offtopic, că atât compul cât şi netul îmi merg bine! Căci am fost cam absent în ultimele trei săptămâni…


  6. Buna dimineata!
    Pentru” puisorii” tai am o surpriza. sa-mi spui daca le place!!!


  7. Servus…
    stii… in frinturile acestui weekend am sa citesc frinturi din Citadela. Rindurile de aici din „lumea Galei” ma indeamna din nou si imi rezolva… o noua buimăceală cotidiană🙂
    Cele bune!


  8. Gala, ce bucurie mi-ai facut cu Tonio, umanist si poet si al sau „Printzisor”… Locuiesc la nici 4kms de aerodromul Lasbordes, de unde poetul umanist(umanistul poet?!) a zburat si aterizat de-atatea ori si la vreo 15′ de l’Avenue de St-Exupéry si la rue du Petit-Prince…

    Am o duiosie profunda pentru acest OM al Renasterii, disparut la numai 44 ani…(l-am „asociat” adesea cu Albert Camus, un alt urias al literaturii franceze moderne…)

    Ti-as putea vorbi despre St-Ex ore-n sir… Un general toulousain care l-a cunoscut, a afirmat cam asa:”pentru mine si toti cei care au avut fericirea sa-l cunoasca de-aproape, Antoine era un geniu unviversal: scriitor, filosof, erou de razboi, inventator, matematician, pilot, inginer, contructor si mai presus de toate un prieten nepretuit…”

    @”- Nu cunoşti decît lucrurile pe care le domesticeşti, spuse vulpea. Oamenii nu mai au timp să cunoască nimic. Ei cumpără de la negustori lucruri făcute de-a gata. Dar cum nu există negustori care să vîndă prieteni, oamenii nu mai au prieteni. Dacă vrei un prieten, domesticeşte-mă.”

    O alta versiune:

    „-Nu cunoastem decat ceea ce imblanzim – zise vulpea.Oamenii nu mai au timp sa cunoasca nimic. Cumpara totul de-a gata de la negutzatori. Cum insa nu exista negutzatori de prieteni, oamenii duc lipsa de prieteni. Daca vrei sa ai un prieten, imblanzeste-ma!”

    Will you fly with me?…🙂

    Celine Dion & Garou – Sous Le Vent


  9. metoda asta de domesticire imi pare foarte cunoascuta😆


  10. ” It is only with the heart that one can see rightly , what is essential is invisible to the eye „


  11. gina,
    ambele variante le parcurgem de-a lungul vietii
    am vazut si surpriza, merci, au zambit tristi ai mei

    ana,
    sper sa te fi ocrotit esarfa de pedeapsa🙂 eu asa zic ca ar fi un strip din secretul fericirii

    cristian,
    micul print ramane cel mai frumos zbor la orice varsta

    paul,
    poate ca de la el vin PA-urile🙂 cele cu tandafiri sau cele fara? sa-l intrebam pe calin, el stie istoria pa-urilor

    vania,
    cred ca ai fost pe urmele lui, ale printului🙂 ai gasit si floarea?

    flavius,
    micul print intotdeauna nimereste bine🙂 copiii stiu mai multe, Citadela, ar trebui sa ne oprim candva si asupra ei

    mela,
    mie mi-e tare drag dar nu-l consider chiar geniu, nici la nivelul lui Camus, ii vad destul de diferiti, dar aici deja e vorba latinilor des gustibus non diaputandum
    imi place a doua varianta, ce traducator era?
    zburam daca tot ne poarta micul print catre copilarie🙂

    cristinutza,
    tu ai mai vazut vulpea undeva🙂

    windy,
    intr-adevar chintesenta e acest secret al vulpii
    „On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.”🙂


  12. @ Gala, mea culpa, caci am omis sa precizez „cauza” asocierii: toti 3 au plecat in neant atat de tineri…
    Incerc sa-mi imaginez ce opere ne-ar mai fi lasat daca n-ar fi disparut asa de brusc si de tragic…

    Ma gandesc la Tonio, al carui avion s-a prabusit in Mediterana… acum cativa ani un pescar marseiez a regasit bratzara lui St-Ex, recunoscuta de catre descendentzii sai…

    Traducerea am gasit-o in:”Interferentze si peisaje literare franceze” de George Hanganu.

    P.S. à propos de „Mela-coccinela”, punct ochit: cineva m-a alintat cu „buburuza mea”, sooo cute!🙂


  13. da, sunt chiar in urmarirea ei ups am vrut sa spun imblanzire😆



Lasă un răspuns

  • cadran

    Iulie 2009
    L M M M V S D
    « Iun   Aug »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Iulie 2009
    L M M M V S D
    « Iun   Aug »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
