h1

„curs de androginie galactică”

17/08/2009

Cu o lună în urmă, vi-l adusesem pe Klimt cu sărutul său şi susţineam la un moment dat că unirea celor doi în sărutul perfect îmi aminteşte de androgin, astăzi aş vrea să vorbim de androginism şi de raportul anima-animus.

Iniţial androginul reprezenta doar un aspect antropomorfic al eului cosmic întâlnit în cosmogonii şi eshatologii, punctele alfa şi omega în care se situează plenitidinea unităţii fundamentale, unde contrariile se confruntă.
Androginul este adeseori reprezentat ca o fiinţă dublă având în acelaşi timp atributele celor două sexe încă unite, dar pe punctul de a se separa. El este simbolul nediferenţierii originare, al ambivalenţei, aromonizării şi contopirii contrariilor(coincidentia opositorum), totalităţii, autarhiei, plenitudinii şi unităţii divine.

Mitul androginului conţine simbolul despărţirii sexelor şi implicit destinaţia căutării jumătăţilor(descoperirea iubirii unice şi totale), sugerând primatul dragostei faţă de toate celelalte preocupări umane şi prevestind parţial esenţa teoretică a psihanalizei.

Vorbind de psihanaliză, Jung în « Personalitate şi transfer » aminteşte de dualitatea anima-animus. După el „persona“ desemnează ab-origine masca purtată de actor „este o mască a psihicului colectiv, o mască ce simulează individualitatea făcându-i pe ceilalţi şi pe individul însuşi să creadă în individualizare, în vreme ce ea rămâne totuşi un rol recitat de către psihicul colectiv »
Rolul personei este acela de a ascunde caracterul adevărat al individului, de a produce o falsă impresie în faţa celuilalt. Înapoia măştii ia naştere viaţa particulară. Anima, respectiv animus înfruntă persona. Niciun bărbat nu este în întregime doar masculin, fără a conţine ceva feminin. Refularea trăsăturilor feminine este considerată a fi o virtute a bărbatului, însă această refulare duce la acumularea revendicării în inconştient. Imago-ul feminin devine la fel de firesc un receptaculuum al acestei revendicări, motiv pentru care bărbatul va ceda în opţiunea erotică ispitei de a obţine femeia care corespunde cel mai bine caracterului particular al feminităţii sale inconştiente. Astfel devine uşor de înţeles ceea ce vroia să spună Rider Haggard când vorbea despre « she who must be obyed », aceasta pentru că întreaga fiinţă bărbătească presupune prezenţa atât fizică cât şi spirituală a femeii.

Spre diferenţă de anima care produce capricii, animus provoacă opinii. Opiniile dictate de animus au caracterul unor convingeri solide, greu de clătinat, astfel concepute ca şi cum ar fi existenţe, ele nu sunt gândite, ci deja în întregime prezente. Animus se personifică asemenea animei în ipostaza unui bărbat. O femeie posedată de animus este în pericol de a-şi pierde feminitatea, persoana sa feminină adaptată, la fel ca şi bărbatul care riscă efeminarea.
Înfrângerea animei, respectiv animus-ului este practic imposibilă. Calea ideală care trebuie urmată pentru a evita efeminarea, respectiv pierderea feminităţii, este regăsirea femeii corespondente animei şi a bărbatului corespondent animus-ului. Această regăsire reformează androginul. De asta spuneam la Klimt de androgin, fiindcă sărutul lor, uniunea lor, părea atât de puternic încât ducea cu gândul la mularea unui trup-suflet peste celălat, deveniseră unul, androginul care fuseseră înainte, ab origine. Dragostea adevărată include această întoarcere, un regressus ad uterum, prin care cei doi se regăsesc şi se reinventează unul în funcţie de celălalt, unirea lor fiind echivalentă cu naşterea unei noi persoane, fără masca – persona, fără refulări, şi afirmând o cunoaştere de sine de invidiat.
Şi pentru că vorbim despre asta haideţi să ne luăm inima-n dinţi şi să recunoaştem câţi dintre noi sunt convinşi că au alături jumătatea perfectă, jumătatea pe care au căutat-o toată viaţa şi în care îşi regăsesc anima / animus-ul, câţi dintre noi ne simţim « androgini » în viaţa de cuplu. Iar dacă ne numărăm printre cei care trăiesc dragostea absolută, cum şi de ce ştim că aceasta e « the one and lonley », la ce o raportăm, există comparaţii sau totul ţine de chemistry şi nu de raţiune ?

18 comentarii

  1. gala,
    forte grea intrebarea ta😕


  2. Tema grea azi…eternul feminin, impetuosul masculin, imperecheri celeste…mi/ai amintit ca ar trebui sa/l recitesc pe Tournier…

    Imi place Klimt, recent am aflat ca a pictat o vreme si la castelul Peles, invitat fiind aici de regina Maria…sa fie acel sarut desavarsit inspirat din spatiul romanesc???…ca n/ar fi singurul…


  3. @”există comparaţii sau totul ţine de chemistry şi nu de raţiune?”

    Hey Gala, bonne question, merci de l’avoir posée!😉

    Traiesti in Franta, like me si am quasi-certitudinea ca ai auzit de simpatica Lucy Vincent, neuro-bioloaga, cercetatoare-CNRS, care a publicat:
    „Comment devient-on amoureux?”(Cum te indragostesti?), „Petits arrangements avec l’amour”(Mici aranjamente amoroase) si „La formule du désir”(Formula dorintzei/poftei)…

    Intrebarea e: poate stiintza sa patrunda si sa explice toate misterele iubirii/dragostei?!…
    Se pare ca totul se rezuma la „chemistry”(ca sa te citez!): hormoni, feromoni si neuro-transmitzatori, ce „rimeaza” cu: sex, atractie, pasiune, dragoste la prima-vedere, dorintza, pofta… cu alte cuvinte, comportamentul nostru amoros e doar o chestiune de reactii chimice, neuroni, feromoni si miresme, mirosuri „suna” cam brut…😀

    Lucy, „iconoclasta savanta”(sic!) sustine ca orice-am face, nu putem insela, duce de nas creierul, caci neuronii decid pentru noi…
    exista deci un soi de „mecanica biologica” a sentimentelor.

    Ah, tot Lucy Vincent afirma ca orice pasiune amoroasa dureaza 3 ani max, cu rare si putine exceptii… Inclin sa-i dau dreptate…🙂

    P.S. OMG! Dean Martin?!… idolul generatiilor 60-80 ani?!😀


  4. Ce-ar fi sa lasam chimistii sa se ocupe doar de anvelope?


  5. De-acord cu Pobby…🙂

    Mai ales ca:”It’s so easy to fall in love…”, cum canta Linda Ronstadt:


  6. bineinteles, dragostea e doar atractia dintre hormonul meu si al tau, dureaza fix trei ani si toti poetii lumii is niste idioti care nu au avut sansa sa traiasca pe vremea cercetatorilor canadieni care au sintetizat- Yupii dooboo da- substanta de vina pentru indragostire
    bineinteles, o vor da doar cetatenilor onorabili, cei care si-au platit taxele
    in acest context, li se va prescrie si antidotul, in caz k sufera prea tare
    hahahhahahhahah
    (asta era rasul ursului)
    daca vreti sa scapati de dragoste ca e greu s-o duci, simplu: apeleaza la chemistry


  7. trec peste acel „draguta”, care ma enerveaza teribil, dintr-un soi de politetea a inimii
    doar atat: nimeni nu-mi spune mie dragut sau draguta sau scumpule etc
    valul pe care ti-l dai jos de pe ochi s-ar putea sa fie inlocuit de un alt val care ti se pare ceva mai usor de purtat
    is harsit in cinisme, dar cand e vb de dragoste vreau sa cred ca nu-s iremediabil pierdut


  8. o singura precizare
    n-am spus ca nu vreau sa ma simt iremediabil IN dragoste, in iubiri ca sa fiu eu riguros, ci cand E VORBA DESPRE dragoste in general
    cinismul e o schematizare a vietii, pe care nu vreau s-o aplic iubirii, asta ziceam
    si nu te-am acuzat ca vrei sa-mi schimbi opinia, doar mi-am exprimat-o mai plastic
    tu te-ai simtit lezat, eu doar am spus ce aveam de spus
    „dulceata”? LOL si n-am cuvinte!


  9. Pobby,

    @”dragostea e doar atractia dintre hormonul meu si al tau, dureaza fix trei ani…”

    IUBIREA si a te indragosti sunt cu totul altceva…

    am vizionat un film de Chabrol, „La fille coupée en deux”, în care un EL, indragostit-lulea de o alta femeie, îi spune sotiei:”doar stii ca te iubesc…”, iar sotia îi raspunde:”da, stiu, însa eu sunt ÎNDRAGOSTITA de tine, nuantza…”

    fiecare functionam diferit, iar viata sentimentala si intima e unica, proprie fiecarui cuplu…
    nu stiu daca esti francofon sau/si francofil, iata o melodie de circumstantza:

    Carla Bruni-Sarkozy
    L’Amoureuse(îndragostita):


  10. nuanta ta- ma rog, a lui chabrol- e mai mult decat binevenita, pentru ca pune ordine in discutie
    nici eu nu am sustinut altceva, poate ca m-am exprimat mai transant, dar m-a enervat afirmatia asta „La drept vorbind, dragostea consta, ca ne place sau nu, doar intr-o combinatie chimica care genereaza ceva coneziuni electrice.”
    asa ca nu eu trebuie DE FAPT sa citesc replica ta


  11. bine-venita, scuze, k ma ia lumea drept incult


  12. iar modul in care ai inceput sa pui problema e grobian
    defularile si fumurile pustilor ma lasa rece


  13. It’s not the way you smile that touched my heart.
    It’s not the way you kissed that tears me apart.

    Many, many, many nights go by.
    I sit alone at home and cry over you.
    What can I do?
    Don’t want nobody, nobody
    Cause, baby, it’s you.
    Baby, it’s you.

    Is it true what they say about you?
    They say you’ll never, ever, never be true.
    It doesn’t matter what they say.
    I know I’m gonna love you any old way.


  14. E’ iniziato tutto per un tuo capriccio
    Io non mi fidavo..era solo sesso
    Ma il sesso e un’attitudine
    Come l’arte in genere
    E forse l’ho capito e sono qui
    Scusa sai se provo a insistere
    Divento insopportabile
    Ma ti amo..ti amo..ti amo
    Ci risiamo..vabe, e antico, ma ti amo..

    [RIT:]
    E scusa se ti amo e se ci conosciamo
    Da due mesi o poco piu
    E scusa se non parlo piano
    Ma se non urlo muoio
    Non so se sai che ti amo..
    E scusami se rido, dall’imbarazzo cedo
    Ti guardo fisso e tremo
    All’idea di averti accanto
    E sentirmi tuo soltanto
    E sono qui che parlo emozionato..
    e sono un imbranato!

    Ciao..come stai?
    Domanda inutile!
    Ma a me l’amore mi rende prevedibile
    Parlo poco, lo so..e strano, guido piano
    Sara il vento, sara il tempo, sara……fuoco!


  15. Toi mon amour Toi qui a le cœur lourd Mon amour
    Est-ce que tu m’aimes toujours Pour toujours
    Moi je suis fait pour toi Mon amour
    Je ne pense qu’à ça tous les jours
    Moi qui ne crois plus guère A l’amour

    Sur un signe, un seul mot de toi Je vole en éclats ah ah ah
    Avant toi j’ignorais tout ça Tu n’en savais pas plus que moi

    A nos amours Avec ma pomme et ta gueule d’amours
    Même si c’est pas tout rose tous les jours
    Mon cœur se bat pour toi Mon amour
    Mon corps en a envie Tous les jours
    Moi qui ne croit plus guère A l’amour

    Sur un signe, seulement de toi je vole en éclat ah ah ah
    Avant toi j’ignorais tout ça Tu n’en savais pas plus que moi

    Toi mon amour Toi qui a le coeur lourd Mon amour
    Est-ce que tu m’aimes toujours Pour toujours

    Sur un signe, un seul mot de toi Je vole en éclats ah ah ah
    Avant toi j’ignorais tout ça Tu n’en savais pas plus que moi
    Avant toi j’ignorais tout ça Et tu n’en savais pas plus que moi

    Toi mon amour Toi qui a le coeur lourd Mon amour
    Est-ce que tu m’aimes toujours Pour toujours


  16. @ Pobby,

    Am surfat putin pe blogul tau: admir sincer „bricoleurs”-ii pentru ca eu posed 2 maini „stangi”, desi sunt dreptace!🙂
    Ma rezum in 2 cuvinte: neindemanatica si impiedicata, fara ghilimele! Am rara sansa de-a trai de ani cu un super-bricoleur, caruia nimic nu i se pare greu sau imposibil. I’m serious.

    Imi pare rau de aceasta galceava virtuala, mini-ciclon intr-o ceasca de apa… Mi-as permite sa fiu „peacemaker”(mediatoare), with due respect.

    Toti stim ca orice comunicare virtuala poate deveni un cutzit(chiar un iatagan!) cu 2 sau mai multe „taisuri”(interpretari), mai ales cand/daca persoanele NU se cunosc personal, dincolo de nume/pseudonim… Hai sa relativizam si sa pozitivam, O.K. Iar daca esti in Romania si-ti place rockul texan, iti sugerez sa mergi la concertul ZZ-TOP-ilor! Le-am vazut concertul dat cu ocazia celor 30 ani de cariera, la Houston, TX, unde am locuit 5 ani… They still rule!!!


  17. Melanie
    sunt maestru in relativizari, totusi unele formulari, tonul ratoit, aluziile la boli psihice s.a.m.d. sunt inadmisibile TOCMAI pentru ca nu ne cunoastem personal
    nu sunt o mimoza, mai bine zis un „mimoz”, dar din respect fata de gazda m-am pastrat in limitele decentei
    orice bricoleur e un diletant, in sensul ca ii place, se bucura de ce face, daca avem in vedere originea cuvantului
    in rest, numai bine de la un om care mai crede in faptul ca inventivitatea lingvistica nu inseamna doar capacitatea de a inventa injuraturi pe net!
    multumesc si pentru recomandarea facuta, concertul zz top!


  18. corect, tu ai stabilit diferenta: eu am fost ironic, tu ai folosit invective
    numele lui stendhal l-am folosit DOAR de 2 ori si nu ma refeream la Rosu si negru, ci la fenomenul cristalizarii din Despre dragoste
    acum ma adresam lui melanie- da, asa e corect, ca-i nume strain, nu tie
    de ce te-oi fi simtit, nu stiu
    e ultima oara cand mai intru sa-ti raspund



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • cadran

    August 2009
    L M M M V S D
    « Iul   Sep »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Blog Stats

  • Categorii

  • August 2009
    L M M M V S D
    « Iul   Sep »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • %d blogeri au apreciat asta: