h1

« too fast to live, too young to die »

08/02/2010

Aruncând un ochi critic peste articolele precedente am găsit un fir roşu care le uneşte şi pe care iniţial nu am căutat să-l evidenţiez, este vorba de o stare de independenţă a personajelor centrale.Cu toate că nu căutasem să vorbesc despre libertate, se pare că cei mai iubiţi dintre galateni au această trăsătură comună: iubesc libertatea, sunt autonomi şi lipsiţi de restricţii (cel puţin în anumite domenii) : Dali şi Pollock în artă, Gandhi în gândire, Olguţa în copilărie, Lindbergh în asumarea riscului, Bob Marley în muzică şi Rada în feminitatea ei, personajele lui Amelie Nothomb în sinceritatea de a-şi asuma declinul şi de a-l transforma, personajele prinse în time looping prin ingenioasele fire ariadnice cu care au ieşit din labirint.
De fapt libertatea aceasta le-a permis să se contureze ca personaje, iar mie îmi descoperă pas cu pas lumea celor care mi-au atins sensibilitatea culturală şi umană.Sincer, e o lume utopică la prima vedere …şi totuşi ţinând cont de faptul că aceşti galateni au fost figuri în carne şi oase, libertatea iluzorie poate totuşi să-şi asume existenţa realizabilă prin: artă, încredere, sinceritate, seninătate, dragoste, curaj, vis, sau mister.
Făcând un cumul al trăsăturilor neconditionate şi lipsite de restricţii ale eroilor Galei nu m-aş mira să ajung să creez un mutant fantezist care să aibă ca linie caracteristică libertatea.
Astăzi îmi voi continua rememberul ţinând linia firului roşu, (pare-se că e o coincidenţă la mijloc sau o joacă a destinului, astăzi se împlinesc 79 de ani de la naşterea lui James Dean)

James Dean

James Dean

de mâine nu voi cauta să mă ghidez după acelaşi criterii, însă uneori chiar dacă Gala nu vrea, zarurile pot fi aruncate în aceeaşi directie, iar la sfârşit de an o să încerc să fac portretul robot al galateanului, şi o să concluzionez atunci în ce măsură rămâne locuitorul lumii interioare a Galei un om liber.
Figura rebelului fără cauză a urmărit generaţii întregi de adolescenţi din anii ’50 încoace, a te împotrivi societăţii, familiei, generaţiilor anterioare şi idealurilor depăşite de timp este o modă pentru toţi adolescenţii.Ne-am asumat-o fiecare cu propria oca, de la un simplu nu la un comportament anarhic sunt nenumărate trepte pe care fiecare s-a oprit măcar o dată cu convingere de rebel, însă e o dezbatere atât de lungă încât ar trebui să mă gândesc la un loc aparte pentru o discuţie pe marginea acestui subiect cândva fierbinte şi pentru mine.
Trecând de starea de graţie în care considerăm că totul ni se cuvine şi luptele chiar imaginare merită a fi duse până la capăt, începem să ne întrebăm care a fost simbolul, ideea care ne-a adunat în acea luptă, a fost moda, a fost vârsta, a fost dorinţa de emancipare, a fost anturajul, au fost şi convingerile noastre proprii dar a fost şi o icoană a rebeliunii care volens nolens trebuie să acceptăm că undeva în strafundul conştiinţei adolescentine a învârtit toate fructele mai sus amintite clocotind un vârtos cocktail revigorant uneori, molotov cel mai adesea. Aceată icoană e „the rebel of all seasons” James Dean cel care a jucat un rol în conturarea imaginii unor staruri ca Elvis, Jim Morrison, Bob Dylan şi Al Pacino.
Cine nu-şi aminteşte „Rebel without a cause” în care personalitatea puternică a lui Jim Stark nu putea fi mai bine conturată decât de actorul emblemă a răzvrătirii înseşi.
James Dean

James Dean

E cunoscut de altfel, că actorul căruia i s-au decernat postum oscarurile pentru cel mai bun actor în rol principal
( Est of Eden) şi pentru cel mai bun actor în rol secundar (Giant) era un rebel în viaţa de zi cu zi, iar pe platourile de filmare un „nobody-understands-me”.
Un om foarte creativ şi ambiţios avea atât de multă încredre în sine încât se transforma într-un manipulator egoist, a dat de furcă celor care au lucrat cu el cât şi anturajului său asumându-şi libertatea şi genialitatea în aproape acelaşi stil rebel din filmul lui Nicholas Ray.
Se spunea despre el că avea pregătit întotdeauna citatul perfect, ca dovadă citatul prin care îşi susţinea stilul actoricesc : ”I can’t divert into being a human being when I’ve been plazing a hero like Cal ( Cal Trask din Est of Eden) who’s essentially demonic „
De altfel ca o ironie a sorţii în ultimele zile ale vieţii a facut şi o antireclamă vitezei, finalizând:
„ take care, the life you might save, might be mine”
Însă cuvântul potrivit la locul potrivit pare-se că nu au fost de ajuns să-i salveze viaţa.Terminând filmările la Giant se prepară de o cursă sportivă la Salinas, California cu al său Porsche 550 Spyder, poreclit « Little Bastard » .Unul dintre actorii cu care a jucat în film, Alec Guiness, în 23 septembrie 1955 când îi vede maşina îl avertizează :
« Please never get in it.If you do you yill be dead within a week ». Urmarea o ştim toţi deşi a vrut să remorcheze porsche-ul până în California, în ultimul moment decide să urce la volan pentru a se familiariza mai bine cu little bastard,
little bastard-james dean

little bastard-james dean

iar în data de 30 septembrie pe drumul 466 lângă Cholame, California, are loc accidentul cu un Ford Custom Tudor condus din directia opusă de Donald Turnupseed şi care se lasă cu moartea lui Dean.
Există rumori conform cărora maşina era blestemată datorită numeroaselor accidente legate de ea după momentul Dean, există informaţii conform cărora Dean ar fi luat nu cu mult timp înaintea morţii o amendă pentru exces de viteză. Toate acestea se învârt în jurul libertăţii şi a asumării ei, a lipsei de restricţii şi apoi a destinului.
Libertatea şi răzvrătirea lui Dean l-au dus la moarte ? Cine se simte curat să ridice primul piatra. Cert este că în moarte Dean s-a transformat în mit, iar noi am rămas cu o legendă care îşi pune amprenta şi astăzi pe tarele şi calităţile multor admiratori.
Dar James Dean nu a însemnat doar libertate şi risc maxim, ceea ce era mai profund în el e greu de văzut cu ochiul liber, după cum a rămas gravat pe mormântul său : « What is essential is invisible to the eye »
( Antoine de Saint Exupery Micul Prinţ )
Pentru noi rămâne rebelul-legendă, « too fast to live, too young to die » şi care ne vorbeşte despre limite fără să pună restricţii, lucru ma intreb daca am fi capabili sa-l facem.

2 comentarii

  1. Motto:”Je cours si vite que même la mort ne peux me rattraper! Le merveilleux est dans l’instant.”
    („Et après” – Guillaume Musso)

    James Dean si Marilyn Monroe, 2 mituri disparute în floarea vârstei care au marcat toate generatiile; portretele lor sunt cele mai cautate, afisate, venerate, inclusiv în 2010…

    He was born to be wild:

    et oui:”L’essentiel est invisible pour les yeux…”

    à propos de vie et de mort, am revazut recent „Afterwards”(dupa „Et après” de Guillaume Musso) cu excelentzii Roman Duris & John Malkovich

    „Dans la vie, les choses qui ont le plus de valeur sont celles qui n’ont pas de prix.”

    „Le plus important n’est pas de savoir si on est vivant après être mort, mais d’être vivant avant d’être mort.”

    „Il ne faut pas trop se protéger, sinon on ne ressent plus rien. Notre cœur devient de glace, on n’est plus qu’un mort vivant et la vie perd à jamais toute saveur.”

    „Le plus important n’est pas de savoir si on est vivant après être mort, mais d’être vivant avant d’être mort.”


  2. poate ca multi nu sunt de acord, dar pt mine ramine in cele trei secvente din Rebel ( rrot filmul, dealtfel)
    si oricit de surprinzator aparea E Kazan, dupa ce citesti romanul lui Steinbeck, peste timp impresia ramine aceeasi: el, razvratitul, el cu mersul sau de cowboy plictisit, el cu privirea in care nu rerusea sa ascunda tristetea si deruta unei lumi careia nu-i apartinea, el a salvat filmul



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • cadran

    Februarie 2010
    L M M M V S D
    « Ian   Mar »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
  • Blog Stats

  • Categorii

  • Februarie 2010
    L M M M V S D
    « Ian   Mar »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
  • %d blogeri au apreciat asta: